Verzameldrang gebruiken om gemiddelde klantwaarde te verhogen

Menno Bouma Communitybuilding Plaats een reactie

Verzameldrang kan zorgen voor een toename van de gemiddelde klantwaarde. Door de LTV of de Life Time Value van een klant te verhogen hoef je niet constant te jagen op nieuwe klanten, maar kun je meer omzet halen uit bestaande klanten.

Wellicht herken je het van vroeger, de Flippo’s of misschien je postzegelverzameling. Je wilt ze allemaal! Verzameldrang is wat ieder mens in zich heeft. Zodra je iets koopt en je weet dat er meer varianten van zijn die je op kunt sparen, dan krijg je de neiging om ze te verzamelen. Vaak gaat het verzamelen van dingen gepaard met een aankoop. Een zak chips kopen voor een Flippo, etc…

Klantwaarde verhogen door verzameldrang

Doordat je als klant vaker een aankoop moet doen om de verzameling compleet te krijgen, stijgt de gemiddelde waarde per klant. Je omzet kan dus stijgen zonder dat je meer nieuwe klanten krijgt. De kunst is dus om meerdere varianten van je product te maken of gebruik te maken van zogenaamde ‘add-ons’. Dit zijn toevoegingen aan het kernproduct. Door een kernproduct te bouwen en deze modulair te maken met add-ons krijgen klanten de neiging om ze allemaal te kopen. Helemaal als je in je webshop heel duidelijk ziet welke producten de klant wel én niet heeft stimuleer je de verzameldrang. In een Flippo map zag je ook altijd een ontwerp van de ontbrekende Flippo’s achter het plastic invulvakje.

Verzameldrang

Verzameldrang maakt de volgende aankopen makkelijker

Het grote voordeel van verzameldrang van je klanten is dat hun volgende aankopen steeds makkelijker gaan. Je bestaande klanten zijn vertrouwd met jou als ondernemer en met hun eerder gekochte producten. Je zult zien dat de conversie van bezoek naar aankoop binnen een leden portaal dan ook veel hoger is dan erbuiten. Mensen zijn gewend met het bestelproces. Ze weten dat het goed zit en ze kennen grotendeels het resultaat. Het verwachtingspatroon klopt daardoor precies met het resultaat, waardoor je klant weer tevreden is.

In je Buddify community is het mogelijk om een webshop te maken waarin je jouw kernproduct kunt verkopen met daarbij een aantal add-ons. Je kunt erg makkelijk up-sellen en cross-sellen tussen verschillende varianten.

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*