community succesvol opstarten

Community succesvol opstarten doe je met deze 5 tips

euwins-tjidjapar Communitybuilding, Communitymanagement Reactie plaatsen

Een community succesvol opstarten helpt bij het krijgen van nieuwe klanten en het binden van bestaande klanten. In dit blog krijg je 5 tips om een een vliegende start te maken met je online community.

1. Kies een niche markt

Een community succesvol opstarten doe je alleen als je een plek bent waar mensen met een specifiek vraagstuk zitten. Probeer daarom met je community in een specifieke niche markt te duiken en wees niet een community waar alles te vinden is. Denk goed na wat je als ondernemer het liefst doet en waar je het beste in bent. Start vervolgens met deze kennis een community. Deel waardevolle kennis en inzichten van je ervaring. Je zult beloont worden met een hecht groep volgers en klanten.

2. Zorg dat de community niet leeg is

Een community vergelijk ik altijd met een terras; niemand wil de eerste zijn en als er niemand zit dan komt er ook niemand bij. Om te voorkomen dat je community leeg lijkt kun je gratis toegang geven voor een aantal klanten en vragen of ze actief willen deelnemen aan de onderwerpen die je plaatst. Zo dien de eerste ‘echte’ leden dat er reuring is en zijn ze sneller bereid om ook deel te nemen. Als er meer mensen deelnemen ontstaat een sneeuwbal effect en komen er steeds sneller meer nieuwe leden bij.

community succesvol opstarten

3. Maak een deel van je community openbaar

Door een deel van je online community openbaar te maken, zien mensen dat er al leden actief zijn en kunnen ze tevens zien welke onderwerpen besproken worden. Op deze manier kunnen nieuwe potentiële leden kennismaken en zien of de besproken stof mogelijk antwoord geeft op hun vragen. Buddify heeft een functie waarmee je kunt kiezen om een onderwerp toegankelijk te maken voor iedereen, voor iedereen die een account heeft of voor iedereen die betaald heeft via de webshop module.

community succesvol opstarten

4. Maak een deel van je community gratis

In een community heb je in principe maximaal 3 groepen mensen: bezoekers zonder account, bezoekers met account en klanten met account. Door een deel van je community gratis te maken voor de eerste 2 groepen zul je merken dat het aantal leden sneller toeneemt. Een deel van de leden die toegang hebben tot de gratis inhoud zullen ook klant worden. Gratis inhoud is dus een middel om bezoekers kennis te laten maken en ze tevens om te zetten naar betalende klanten en de omzet te verhogen.

Klantenservice

5. Creëer een ambassadeursprogramma

Voor de eerste groep leden kun je een eigen ambassadeursprogramma maken. Deze groep leden zijn extra actief binnen je community en in ruil daarvoor kun je iets terug doen in de vorm van speciale acties of aanbiedingen. Een community succesvol opstarten met ambassadeurs zorgt voor meer activiteiten en meer beweging. Daarnaast zul je merken dat je als ondernemer zelf minder vragen hoeft te beantwoorden omdat de ambassadeurs dat voor je doen.

Een community succesvol opstarten vergt even wat werk, maar naar mate de community langzaam maar zeker groeit zul je merken dat er een sneeuwbal effect optreed. Er vind een kantel punt plaats waarna steeds meer mensen zich zelf lid maken en je community een organische groei meemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *