Online community manager van je bedrijf, aan deze 5 vereisten moet ie voldoen

Menno Bouma Communitybuilding Plaats een reactie

Een online community manager is de aangewezen persoon voor het beheren van je community. Zonder een online community manager wordt je online omgeving een schip zonder sturing.

Welke personen kunnen de online community manager zijn?

Als je als bedrijf een online community hebt dan zijn er tal van personen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Bij kleine en middelgrote bedrijven is het vaak de ondernemer zelf. Bij grotere bedrijven is het vaak een medewerker van marketing en communicatie. Of een klantenservice medewerker. Echter is de ondernemer vaak met zijn operationele zaken bezig. En de marketing medewerker vaak met het ontwerpen van reclamemateriaal, het optimaliseren van de website en het bijhouden van social media. Een klantenservice medewerker is daarom vaak de beste optie. Als deze een dagtaak heeft om telefonische acquisitie te plegen of klachten af te handelen, is het daarom verstandig om een heuse Online Community Manager aan te nemen. Deze kan het community management en de webcare op zich nemen.

Online Community Manager

Welke taken heeft een online community manager?

Als manager van een community zorg je dat deze online omgeving dermate interessant en leuk blijft voor leden dat ze blijven. Als online community manager kun je actief zijn op verschillende platformen, zoals Facebook Groepen, online chat of een interne community zoals je die met Buddify maakt. De volgende taken zijn veelal noodzakelijk voor het runnen van een community:

  1. beweging houden; door regelmatig nieuwe forums en onderwerpen te starten, interne groepen op te richten, challenges te starten
  2. interactie opwekken; door vraagstukken te plaatsen die veel meningen en nieuwe vragen opwekken
  3. pro-actieve deelname; door zelf betrokken te zijn in het reageren en beantwoorden van vragen blijft een community top-of-mind bij de leden.
  4. aanvullend; acquisitie van nieuwe leden. Soms is dit de taak van de marketing medewerker, maar deze taak kan ook ingevuld worden door de community manager zelf.
  5. aanvullend; organiseren. Een online community kan erg goed werken als het gecombineerd wordt met offline events. Zo kan een online community sterk bijdragen aan de beleving en klantenbinding van een bedrijf of concept.

Wat zijn de karakter eigenschappen van een goede online community manager?

Als manager van een online community is het handig als je goed met mensen overweg kunt. Daarnaast dien je soms sterk in je voeten te staan als er een stevige discussie ontstaat. Of als je als ondernemer feedback krijgt op je product. En laat je niet verleiden om frustraties in de community te uiten. Beter is om een persoonlijk gesprek met de persoon in kwestie aan te gaan. Een goede manager is betrokken, kan zich inleven in leden heeft ook een sterk gevoel voor humor. Community’s werken het beste als ze leuk en leerzaam tegelijk zijn.

Ik kan geen online community manager betalen, wat nu?

Het mooie van online communities is dat ze vaak klein beginnen en het daardoor voor de ondernemer zelf prima te behappen is om ook het management ervan te doen. Naarmate de community groeit is het praktischer om dit uit te besteden aan een medewerker of eventuele virtuele assistent. Door de grotere kring van trouwe klanten is steeds rendabeler om iemand aan te nemen.

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*