Klantenservice van je bedrijf effectief maken met deze 3 methoden

Menno Bouma Klantenservice Plaats een reactie

Klantenservice effectief maken, dat is wat de meeste bedrijven graag willen. In dit blog leg ik je 3 methoden uit om je klantenservice effectiever in te richten. Door hier aan te werken worden meer klanten beter geholpen en voorkom je dat de kosten voor service medewerkers te hoog oplopen. Laten we snel starten.

1. Maak een online klantenservice pagina waar veel voorkomende vragen verzameld worden

Op je website kun je een pagina maken waar de veel voorkomende vragen over je bedrijf of over je product te vinden zijn. Je kunt er voor kiezen om hier een openbare plek van te maken maar je kunt er ook een beveiligde omgeving voor alleen je klanten van maken. Zo’n FAQ pagina is natuurlijk leuk, maar er zijn altijd vragen die er niet beantwoord worden. Als bedrijf denk je namelijk vaak vanuit je vakgebied en klanten denken vanuit het gebruik van je product. Je zult daardoor zien dat je klanten vaak andere vragen hebben dan je vooraf gedacht had.

In Buddify kun je bijvoorbeeld bepaalde pagina’s afschermen voor je klanten. Op deze pagina kun je vragen en antwoorden plaatsen die alleen zichtbaar hoeven te zijn voor je klanten.

Klantenservice

2. Maak je klantenservice interactief tussen leden en je bedrijf

Een forum of online community biedt de uitkomst om vragen van je klanten op een centrale plek te beantwoorden. Door een interactief platform neer te zetten krijg je interactie met je klanten. Deze interactie zorgt voor klantenbinding, waardoor klanten minder snel geneigd zijn om naar een concurrent te kijken. Met een forum kun je bijvoorbeeld bepaalde categorieën maken en kunnen klanten hun eigen vragen stellen. Deze vragen kun je beantwoorden in de vorm van een reactie, waardoor al je klanten je antwoord in één keer zien. Je zult hierdoor zien dat je minder vaak dubbele vragen krijgt van je klanten. En dat je klanten eenvoudiger kunt verwijzen waarin het antwoord op hun vraag te vinden is.

Met Buddify kun je een openbare of besloten community maken voor je klanten. Je kunt de vragen van je klanten beantwoorden in één centrale online plek. Je kunt een eigen forum inrichten waarin leden / klanten contact met elkaar kunnen hebben. Daardoor kunnen ook leden vragen voor elkaar beantwoorden en wordt je klantenservice veel effectiever.

3. Kom in een mindset waarin klantenservice omzet oplevert

Veel ondernemers zien klantenservice als een kostenpost, omdat het vaak niet direct omzet oplevert. Echter is klantenservice ook een contactmoment om je klant te verwonderen en blij te maken. Zodat ze langer je product gebruiken, extra producten aanschaffen of een duurdere variant van je product nemen. Daarnaast zullen blije klanten ook sneller je bedrijf aanbevelen bij een andere potentiële klant. Als je deze mindset aanneemt dan zul je zien dat de omzet van je bedrijf zal toenemen.

Mijn Buddify klanten merken dat ze ook meer binding krijgen met de leden in de community. Via de ingebouwde webshop is het voor leden erg eenvoudig om nieuwe diensten af te nemen.

Conclusie: Maak klantenservice interactief en transparant

Door de klantenservice van je bedrijf interactief te maken krijg je meer klantenbinding, maar ook binding tussen je klanten onderling. Service afdelingen zijn vaak redelijk ‘gesloten’. Het contact tussen klanten en medewerkers is vaak 1-op-1. Voor sommige gevallen is dit belangrijk vanwege privacy, maar voor veel voorkomende zaken kan een vraag prima openbaar gesteld en beantwoord worden. Je klantenservice wordt hierdoor transparant en effectief.

Wil je ook een slimmere en meer interactieve klantenservice? Kijk eens naar de mogelijkheden van Buddify!

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*