Lidmaatschapsmodel gebruiken in je bedrijf om deze 5 redenen

Menno Bouma Lidmaatschappen Plaats een reactie

Lidmaatschapsmodel gebruiken in je bedrijf? In dit blog deel ik 5 redenen om hier gebruik van te maken.

1. Een lidmaatschapsmodel biedt meer kwaliteit voor je klanten

De kracht van een lidmaatschap voor een bedrijf is dat een product of dienst maar in 1 keer verspreid wordt naar alle klanten. Doordat de distributie van je product eenvoudiger wordt blijft er voor een bedrijf meer tijd over voor product ontwikkeling en klantenservice. De kwaliteit van de gehele dienstverlening wordt daardoor over het algemeen beter.

2. Distributie van een lidmaatschapsmodel is vaak eenvoudiger

Het voordeel van een lidmaatschapsmodel met 1 centraal ecosysteem is dat de ondernemer het product of dienst op 1 plek hoeft te plaatsen of te integreren. Vervolgens kunnen alle klanten er gebruik van maken. Kijk bijvoorbeeld naar Netflix. Ze plaatsen een nieuwe film in hun centrale platform en iedere klant kan er naar kijken. Spotify plaatst een nieuw nummer en iedereen kan het beluisteren.

3. Producten worden van hogere kwaliteit

Door de eenvoudige distributie van producten en vaak de lagere diversiteit van producten, is er meer focus op de ontwikkeling van de productlijn. De capaciteit van de ondernemer of van de medewerkers hoeft niet verdeeld te worden over een groot aantal lidmaatschap producten. Vaak zijn er maar 1 tot 3 producten. De kwaliteit van deze producten is veel beter dan wanneer de capaciteit verdeeld moet worden over bijvoorbeeld 10 producten.

lidmaatschapsmodel

4. Een lidmaatschapsmodel geeft voorspelbare en terugkerende omzet

Een lidmaatschapsmodel zorgt voor voorspelbare omzet. Stel je hebt 500 klanten die allemaal € 10,- per maand betalen dan weet je dat je € 5.000,- omzet gaat draaien. Deze omzet komt ook iedere maand weer terug. Je weet dus dat je aan het eind van het jaar ongeveer € 60.000,- omzet gedraaid hebt. Natuurlijk zijn er altijd klanten die stoppen, maar er zijn ook klanten die erbij komen. Stel dat er per jaar gemiddeld 1% stopt, maar er komt 3% bij. Dan weet je dat je ieder jaar 2% plust. Over 5 jaar draai je dan ongeveer 60000 x 1,02 tot de macht 5 is € 66244.85 omzet.

5. Tijd en geld groeien niet evenredig mee

Het voordeel van lidmaatschappen is dat de omzet stapelt terwijl de tijdsinvestering niet evenredig meegroeit. De hoeveelheid tijd je nodig hebt voor een lidmaatschap product groeit meestal niet mee. Stel je verkoopt auto’s. Voor iedere auto ben je 10 uren kwijt om te verkopen. Twee auto’s verkopen kost je 20 uren. Een digitale download kan een miljoen keer gedownload worden, maar je hoefde het product maar 1 keer te plaatsen als ondernemer. De omzet van alle downloads is daardoor niet evenredig aan de tijdsinvestering. Hierdoor kun je als bedrijf een snelle groei maken en je klanten toch voorzien van waardevolle inhoud.

Met Buddify kun je een online omgeving maken voor je klanten met daarin een community, lidmaatschap producten en de mogelijkheid om downloads toe te voegen. Bekijk hier alle mogelijkheden!

Over de auteur

Menno Bouma

Facebook Twitter Google+

Menno Bouma is internet marketing specialist voor ondernemers die willen groeien met een website of webshop en internet marketing.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*